ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شور حسینی در جزیره کیش

 

شور حسینی در جزیره کیش

با آغاز ماه محرم، جزیره کیش در سکوتی فرورفته و دیگر خبری از جشنواره ها وجنگ های کیش نیست. در قلب جزیره کیش ساکنان و مردمان این منطقه همانند دیگر شهرها عزادار و سوگوار هستند.

جزیره کیش اکنون رنگ و بوی دیگری بخود گرفته و در جای جای جزیره کیش تکیه ها و کانون های عزاداری برپا شده است. میادین و معابر نیز در سوگواری آن حضرت سیاه پوش شده اند.

برپای سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) این فرصت را برای گردشگران داخلی فراهم می کند تا با آداب و رسوم عزاداری اقوام ایرانی و ساکنان جزیره کیش آشنا شوند و این آیین های سنتی را بتوانند از نزدیک مشاهده نمایند.

دوستداران اهل بیت در قالب 44 هیئت با گویش های و آیین های مختلف در جزیره کیش عزادار غم مظلومیت شهیدان کربلا هستند و یاد آزادگی و ایثار شهیدان، کربلا و فرهنگ عاشورا را گرامی می دارند.

آیین تشت گذاری هموطنان آذری نیز از آیین هایی است که به خصوص در سال های اخیر در حسینیه آذری های جزیره کیش برگزار می شود و قدمت آن به 500 سال می رسد.

در این آیین شاهد باز آفرینی و تبیین شجاعت، فداکاری ها، ایثار و از خود گذشتگی امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش برای احیای دین در جریان قیام عاشورا خواهیم بود.

در این مراسم نمادین مقداری آب از دو کوزه بزرگ در ظرفی هایی ریخته می شود و مردم با جام و ظروف کوچک آب این ظروف را به عنوان تبرک برمی دارند.

ساکنان بومی کیش در ایام سوگواری آیین های ویژه عزادارای قیام حسین (ع) را برپا می دارند و اقدام به پخت نذری به نیت توسل به حضرت ابوالفضل و امام حسین (ع) می کنند.

همچنین آیین عروسی نمادین حضرت قاسم (ع) هر ساله در ماه محرم در جزیره کیش برگزار می شود. دو حسینیه فعال در منطقه قدیمی صفین کانون این آیین است. در این آیین، شیعیان بومی کیش سینی هایی پر از حنا و گل به دست می گیرند و از حسینیه فاطمه الزهرا (س) به حسینیه طالقانی می روند.

در این مراسم یک زوج با لباس هایی سبز وارد مجلس می شود، عزاداران نیز با سینی های میوه، شمع و بخور در محل عزاداری شرکت می کنند و با ذکر صلواتی چراغ های مجلس را خاموش می کنند تا فضایی حزن انگیز را ترسیم می کنند.

در پایان این آیین عزداران شمع و مقداری حنا برمی دارد تا حاجتش برآورده شود.

از دیگر آیین هایی که در میان بومیان کیش جایگاهی ویژه ای دارد، به نمایش گذاشتن گهواره های نمادین با عشق به طفل شیرخوار صحنه کربلا است. ساکنان جزیره ضمن برگزاری این آیین، روضه حضرت علی اصغر (ع) را به نیت برآورده شدن حاجات خود برپا می کنند.

برگزاری مراسم سوگواری محرم در جزیره کیش تنها به تکایا، مساجد و حسینیه ها محدود نمی شود بلکه مراکز تجاری و بازارها نیز هر شب مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت عبدالله الحسین را به تصویر می کشد.

همایش داستان عاشورایی با هدف ماندگارترین آثار مکتوب در زمینه قیام عاشورا امسال در کیش برگزار می شود. مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش میزبان دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت و علاقمندان به آثار عاشورایی در روز یکشنبه 25 شهریور خواهد بود.

مصلای بزرگ جزیره کیش نیز در این ایام از محافل برگزاری عزاداری امام حسین (ع) به شمار می رود که در دهه اول محرم هر شب پذیرای میهمانان سرور شهیدان عالم امام حسین (ع) است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما