ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در زیرزمین کیش چه خبر است؟

 

در زیرزمین کیش چه خبر است؟

اکنون قنات کهنه و مخروبه جزیره مرجانی خلیج فارس حدود 20 سال است که به یک شهری زیرزمینی‌ مبدل گشته و همه ساله گردشگران تور کیش بسیاری از آن بازدید می کنند. فسیل‌های این مکان 500 میلیون سال قدمت دارند.

شهر زیرزمینی کیش و یا با نام دیگر کاریز دارای قدمت 2500 سال دارد که در عمق 22 متری زمین واقع شده است. یکی از بخش های جذاب این بنا دالان‌هایی پوشیده از مرجان و فسیل چند میلیون ساله است. همچنین حیاط مرکزی که آب شیرین قنات در آن جریان دارد، امروزه مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

منصور حاجی‌حسین فارغ‌التحصیل مهندس مکانیک از دانشگاه مونیخ آلمان، که یک ایرانی مقیم آلمان بود حدود 20 سال پیش با تاثیر از یک فیلم مستند، برای سرمایه‌گذاری به همراه همسر آلمانی‌اش وارد ایران شد. وی قنات مخروبه مرجان خلیج فارس را با هزینه خود به شکل امروزی در آورد. او داستان تبدیل کاریز را به شهر زیرزمینی اینگونه روایت می‌کند: در سال 1377 از شبکه جام جم فیلم مستندی درباره جاذبه‌های زیر آب می دیدم، تصمیم سفر به کیش را گرفتم و همراه خانواده وارد این جزیره زیبا شدیم. دریایی سه رنگ و جزیره‌ای مرجانی کیش مرا مجذوب خود کرد چراکه نظیر آن را در جهان به ندرت دیده بودم. مصمم شدم تا در اینجا کاری انجام دهم.

وی ادامه می‌دهد:‌ قناتی که اکنون در حال حاضر شاهد آن هستید به شهر زیرزمینی مبدل گشته و پیش از آن متروکه و مخروبه بود و با طنابی به عمق آن دست پیدا می‌کردیم. این بنا را با سرمایه‌ای که در آلمان جمع‌آوری کرده بودم به شهرزیرزمینی تبدیل کردم. چون نمی‌خواستم این بنا را از دست بدهم، هیچ وام و کمک دولتی را دریافت نکردم.

تا به امروز سه فاز شهر زمینی به بهره‌برداری رسیده است. موزه طبیعی فسیل‌ها با قدمت 270 تا 570 میلیون ساله، رستوران سنتی، فروشگاه صنایع دستی، موزه، سالن امفی‌تئاتر و گالری‌های هنری به این شهر زمینی اضافه شده است.

این سرمایه‌گذار می‌گوید: 20 سالی است که از ایده ی این کاریز می گذرد ولی با وجود این هنوز خیلی کارها می توان انجام داد. چهار هزار متر زمین در اختیار داریم که می‌خواهیم کارهای تازه‌ای در آن انجام دهیم.

حاجی‌حسینی تعریف می‌کند:‌ آب قنات هنوز خشک نشده اما موجودیت آن به باران بستگی دارد. آب جاری قنات نیز برای آبیاری فضای سبز سطح کاریز و پروژه‌های دورن محوطه آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال 240 هزار نفر گردشگر از شهر زیرزمینی کیش بازدید می کنند که روزانه به طور میانگین 400 نفر بازدیدکننده دارد و این تعداد در بعضی از روزهای نوروز به 3 هزار نفر هم می رسد.

تعداد گردشگران خارجی که از این مکان دیدنی بازدید می کنند آنقدر ناچیز است که درباره‌شان نمی توان سخن گفت اما امید داریم با نوسانات نرخ ارز، تعداد گردشگران خارجی در کیش بیشتر شود.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما