ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برگزاری مراسم بزرگداشت داریوش شایگان در جزیره کیش

 

برگزاری مراسم بزرگداشت داریوش شایگان در جزیره کیش

با حضور فعالان و مسوولان فرهنگی جزیره کیش مراسم بزرگداشت داریوش شایگان که از فیلسوف فقید ایرانی بودند برگزار شد.

این مراسم در سه شنبه شب در تالار همایش های بین المللی کیش برگزار شد، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بخش هایی از زندگی، فعالیت و اندیشه های بلند داریوش شایگان را بیان کردند: در آثار او معنویت و مسائل دوران گذار بسیار به چشم می خورد که مهم ترین دغدغه های فکری این فیلسوف و اندیشمند بزرگ بود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با تاکید بر سه دوره فکری استاد شایگان بیان نمودند: وی علاقه بسیاری به فرهنگ سنتی و فرهنگ آسیایی در کشورهایی مانند هند داشتند. از چهره های بزرگ دینی و فرهنگی کشور که در میان دوستان نزدیک وی قرار داشتند می توان به علامه طباطبایی، الهه قمشه ای و جلال الدین آشتیانی اشاره نمود که نقش بسزایی در تحولات روحی او داشتند.

پور علی افزود استاد شایگان به اهمیت معنویت در سنت و لزوم آگاهی از تعدد منابع هویت ساز در سنت و فرهنگ خاطر نشان کردند. تنها با آگاهی گسترده است که می توان از منابع متعدد هویت ساز و گزند کج فهمی ها و توهم زدگی و یا اسکیزوفرنی فرهنگی مصون ماند.

آنچه در آثار شایگان تاکید شده معنویت گرایی و تلاش جهت ایجاد توازن بین سنت و مدرنیته برای سازگاری هویت های مختلف فرهنگی در سراسر جهان است.

معاون فرهنگی منطقه آزاد کیش خلاقیت وی را در نامگذاری آثارش تحسین کردند که از جمله این آثار جنون هوشیاری، سرزمین سراب ها، آسیا در برابر غرب، پنج اقلیم حضور، تفکر سیال، بت های ذهنی وخاطره های ازلی بیانگر اندیشه نوآورانه استاد شایگان می باشد.

در این نشست که فولادوند دانشمند، محقق و مترجم پیشکسوت فلسفه و ادبیات حضور داشتند فرمودند: شایگان را می توان یک اندیشمند بلند مرتبه و شاعری خوش ذوق معرفی کرد. با وجود اینکه در خانواده ای مرفه و متمول زندگی می کردند تلاش می کرد تا لایه های مختلف جامعه را درک کند و با افرادی که تفکرهای مختلف دارند ارتباط نزدیک داشته باشد.

داریوش شایگان از جمله روشنفکرانی بودند که از دیدگاه خاصی نسبت به مسئله هویت دار همواره با روحیه ای مخالف با جریان های فکری رایج و معمول جامعه روبه رو بودند.

آثار شایگان گنجینه ای ارزشمندی است که قطعا برای حفظ فرهنگ غنی کشور و مطالعه آنها جهت ارتقاء سطح آگاهی نسل جوان و آینده ساز ایران بسیار مفید خواهد بود.

داریوش شایگان در سال 1314 در تهران متولد شدند. وی از دانشگاه سوربن فرانسه به عنوان استاد فلسفه ادیان هند و زبان سانسکریت فارغ التحصیل شدند. بسیاری از آثار وی به زبان فرانسه نیز منتشر گردیده است. به دلیل آشنایی وی با چند زبان اروپایی او را فردی جهان وطنی و آماده شنیدن و پذیرفتن تبدیل کرده بود.

داریوش شایگان، فیلسوف معاصر ایران در سن 84 سالگی در تهران دار فانی وداع گفتند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما